Wat en waarom?

Rots en Water is een training voor kinderen en jongeren waarin sociale en emotionele vaardigheden aangeleerd worden via spel en beweging: zelfbeheersing, zelfcontrole, weerbaarheid, assertiviteit ...

Het wil problemen voorkomen en/of verminderen op het intrapersoonlijke domein (hoe zien ze zichzelf) en het interpersoonlijke domein (hoe gaan ze met elkaar om).
Het wordt veel gebruikt om te leren omgaan met pestgedrag en depressieve gevoelens en het voorkomen van agressie.
De transfer naar het dagelijkse leven wordt gemaakt via korte zelfreflectiemomenten en afsluitende kringgesprekken.
Het klinkt misschien een beetje gewichtig, maar het is vooral ook heel leuk!

Is het degelijk?

Het is uit de praktijk ontstaan en de effectiviteit is bevestigd door grote wetenschappelijke onderzoeken.
Wereldwijd zijn er zo'n 75 000 trainers opgeleid. Zij geven trainingen van Nieuw-Zeeland tot aan Peru, van Kenia tot aan China en van Liedekerke tot aan Perth.

Voor wie?

Het werd in eerste instantie ontwikkeld voor kinderen en jongeren van 9 tot 18 jaar. Er werden echter speciale programma's ontwikkeld voor kinderen en jongeren met ASS, psycho-sociale trauma en rouwervaring, fysieke beperkingen, verstandelijke beperking. Er wordt ook gewerkt met gezinnen, volwassenen en peuters.
In Liedekerke starten we met een reeks van 10 lessen voor kinderen van 9 tot 12 jaar, waarbij je kan kiezen om meerdere reeksen te volgen.

Waarom Rots en Water binnen een Tai Chi Vereniging?

De leraar Martin van onze vereniging was al lang op zoek naar een aanbod voor kinderen. Naast een aantal geslaagde initiaties voor kinderen en jongeren vond hij echter de juiste format niet om een langduriger aanbod te geven... tot hij Rots en Water leerde kennen. Pas tijdens het volgen van de basistraining ontdekte hij dat Freerk Ykema, de bedenker en ontwikkelaar van Rots en Water, zelf lang Tai Chi beoefend heeft. Een uitgebreider antwoord vind je via deze link.

Waar komt de naam vandaan?

Rots staat voor eigen grenzen kunnen aangeven, zelfstandig beslissingen kunnen nemen, een eigen weg kunnen gaan.
Water staat voor communicatie, kunnen luisteren, samen naar oplossingen kunnen zoeken, en de grenzen van anderen respecteren.